donderdag 8 maart 2012

Bewust eten

Als het op bewust leven aankomt durf ik te stellen dat ik al een eind op pad ben, maar ook dat de weg naar de top nog een lange wandeling is. Terwijl ik dit typ zie ik een beeld van een berg met een kronkelweggetje naar de top op mijn netvlies verschijnen. Conclusie, ik ben onderweg maar ik ben er nog niet. En dat is goed, want het is een mooie wandeling.

De laatste twee jaar hebben in het teken gestaan van bewust eten. Dat begon naar aanleiding van de simpele vraag waarom ontbijtkoek beter zou zijn, dan 'gewone' koek voor een kindje van amper een jaar. Degene die de vraag stelde, een voedingsdeskundige, wist het antwoord niet en dat zette mij aan het denken. Het maakte mij ervan bewust dat voeding die 'in de volksmond' als gezond gezien worden, lang niet altijd gezond is.

De vraag spoorde me aan om te onderzoeken wat ik nu eigenlijk echt gezond vind en wat bleek, mijn idealen stonden mijlenver van het eetgedrag dat ik tot dan toe mezelf had eigen gemaakt. Inmiddels al weer bijna twee jaar geleden heb ik het roer omgegooid en heb bewust stappen genomen om ons voedingspatroon te veranderen.

Het resultaat mag er zijn:

  • Betere gezondheid en weerstand
  • Van kledingmaat 46 naar 36
  • Voel me fit en vrij

Voor mij is bewezen dat bewuste keuzes tot heel fijne resultaten kunnen leiden. Bewust kiezen hoeft ook niet dwangmatig te zijn of beperkend te zijn. En bewuste keuzes kunnen juist tot meer vrijheid leiden.

Welke bewuste keuzes maak jij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten