zondag 11 maart 2012

Onze eetgeschiedenis

Hoe mijn man en ik naar voeding kijken is in de loop van de jaren enorm veranderd. Wij hebben eten altijd al erg lekker gevonden en gaven daar ook altijd al behoorlijk wat aan uit. Dat is op zich niet heel anders geworden. Alleen is het soort eten wel heel anders geworden.

  1. In de begintijd van onze relatie gingen we meerdere keren per week uit eten, kookten we met regelmaat met behulp van pakjes en zakjes, hadden we altijd wel snoep, koek, chips en chocolade in huis. Werd er dagelijks frisdrank gedronken, koffie met sloten suiker, thee met sloten suiker gedronken en al wat meer. We genoten van het bourgondische leven en hadden daar behoorlijk wat geld voor over.
  2. Langzaam aan begon ik koken steeds leuker te vinden. Heb ontelbare malen monchoutaart gemaakt, die we dan gerust in een weekend met zijn tweetjes opaten. Ook begon ik steeds meer dure en luxe gerechten te koken. Meerdere gangen met allerlei ingrediënten en snufjes.
  3. Nog weer later is een weekmenu geïntroduceerd. Toen haalden we eens per week alle boodschappen en stelden we een menu samen. Dat was ook de start om rekening te houden dat het weekmenu afwisselend moest zijn en zowel uit gerechten met vlees, als met vis, als vegetarisch moest bestaan. En ook begon het wisselen met verschillende groenten en sausjes. Vaak waren dit gerechten uit de Allerhande. 
  4. Nadeel van die gerechten van Allerhande is dat alles op vier personen is toegesneden terwijl wij toch echt met twee personen waren. Het resultaat was dat we standaard te veel aten en het restje werd weggegooid. Bijna dagelijks belandde er wel goed voedsel in de prullenbak. Dat voelde niet goed dus op een gegeven moment ging direct de helft uit de pan in een plastic bakje dat later in de vriezer ging. Op die manier had je ook voor als je eens geen zin had om te koken een zelfgemaakte maaltijd in de vriezer die even ontdooid en opgewarmd moest worden.
  5. Nog weer later kwam onze kleine meid in ons leven en vanaf een maand of zes a zeven wilden we met haar ook gaan starten met vast voedsel. Wij hadden ons ingelezen op de Rapley-Methode en wilden haar op deze manier kennis laten maken met voedsel. Wij wisten al meteen dat we haar niet wilden groot brengen met potjes maar dat we haar echt eten wilden geven. Het boek van Stevan Kleintjes en de visie van Michael Pollan op pure voeding sprak ons enorm aan. We besloten om haar echt eten en pure voeding te geven, omdat we de meerwaarde voor haar gezondheid heel goed zagen. 
  6. Tegelijkertijd aten wij nog allerlei voedsel dat niet binnen deze visie paste. Dat was heel raar want richting haar waren we heel fanatiek in wat gezond en niet gezond was en zelf aten we hetgeen we richting haar als "troep bestempelden". We realiseerden ons dat dit voor haar en ons op de lange termijn geen slimme en goede strategie was en besloten  ook zelf het roer om te gooien.Vanaf dat moment hadden we de volgende eetregels:
  • Eet voor je een honger gevoel krijgt. Ten minste 5 porties per dag.
  • Eet pure producten die niet of zo min mogelijk bewerkt zijn.
  • Eet geen voedsel waar suiker of suikervervangers (light, aspartaam, honing, agavesiroop. kokosbloesem, etc) in zijn verwerkt.
  • Eet geen voedsel waar harde plantaardige vetten (de zogenaamde transvetten) in zitten.
  • Eet geen  voeding waar geur-, kleur en/of smaakstoffen aan toegevoegd zijn.
  • Eet geen vlees waar preventief antibiotica aan is gevoerd, water aan is toegevoegd, afkomstig uit de bioindustrie.
  • Eet geen groenten en fruit die zijn behandeld met bestrijdingsmiddelen.
  • Eet geen producten met witmeel, maar kies juist voor de volkorenvariant die zo min mogelijk is bewerkt. Eet ook zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en volkorenpasta in plaats van pasta op basis van tarwebloem.
  • Eet alleen volle zuivel en niet de magere of halfvolle variant. Dat geldt voor melk en yoghurt, maar bijvoorbeeld ook voor boter (eet roomboter in plaats van margarine of halvarine)
  • Houd ongeveer de portiegrootte van het voedingscentrum aan.  De hoeveelheid zuivel en brood liever wat minder, de hoeveelheid verse groenten en fruit liever wat meer. 
Zo gezegd zo gedaan. We begonnen te leven volgens deze eetregels en we merkten dat het leven er makkelijker op werd. Heel veel producten kochten we niet meer omdat ze niet meer binnen onze regels vielen. We ontdekten de biologische supermarkt en werden daar vaste klant omdat in de biologische supermarkt gewoon veel meer voeding is te vinden die voldoet aan bovenstaande regels. En dat was eigenlijk wel heel erg fijn!

Ik at meer dan ik ooit had gedaan (in hoeveelheden, niet in calorieën), had nooit honger en viel in een gestaag tempo af. Langzaam aan begon ik me ook steeds beter te voelen. Weg was de vicieuze cirkel waarbij ik voedsel met veel suiker at omdat ik een dip in de suikerspiegel had, ik me heel even voldaan voelde om vervolgens weer een suikerdip te krijgen.

En nog veel beter, had ik het jaar daarvoor letterlijk iedere maand een keelontsteking gehad en meerdere antibioticakuren gehad, vanaf het moment dat het eetpatroon was omgegooid heb ik geen enkele keelontsteking meer gehad. Kortom een hele verbetering die ons leven 100% ten goede heeft gekeerd.

Zijn onze regels streng en rigide? Ja behoorlijk. Vind ik het 't waard? Ja absoluut. Ik zit lekker in mijn lijf, voel me weer mooi en vrouwelijk en bovenal ik ben lichamelijk gezond en fit wat het leven gewoon een heel stuk makkelijker maakt. Ook de gezondheid en lijn van mijn man is enorm ten goede verbeterd en onze kleine meid is een gezonde peuter die enorm van eten en haar glaasje water kan genieten.

En het leuke is .... ook met bovenstaande regels kun je nog steeds erg lekker en bourgondisch eten!!!

Wie of wat heeft jouw kijk op voeding veranderd en wat heeft dat je gebracht?







Geen opmerkingen:

Een reactie posten