woensdag 13 juni 2012

Besparing op flesvoeding gerealiseerd ...

In een eerder bericht heb ik al eens gemeld dat ik niet zo'n fan van flesvoeding ben. Nu is onze kleine man niet mijn biologische zoon, dus de borst geven lukt niet. We zouden gebruik kunnen maken van het moedermelknetwerk maar daar hebben wij niet voor gekozen. Wij geven hem dus flesvoeding. Flesvoeding die aan mijn eisen voldoet is niet zo makkelijk te vinden. Ik vind het belangrijk dat kleine man biologische voeding krijgt waar zo min mogelijk aan gesleuteld is. Nu is aan babyvoeding per definitie veel gesleuteld, al zijn het maar alle aparte vitamines die er (veelal synthetisch) aan toegevoegd worden. Eerste eis is dus biologisch. Een tweede eis is dat het geen suiker, geen dextrose of andere suikervervanger bevat. Deze middelen zorgen namelijk alleen maar voor pieken in de bloedsuikerspiegel gevolgd door diepe dalen. En een baby is juist gebaat bij een zo stabiel mogelijke bloedsuikerspiegel aangezien de hersenen volop in ontwikkeling zijn en juist groeien op glucose.

Mede daarom vind ik het advies dat veel consultatiebureau's geven, om op vaste tijden met minimaal 3 uur tussenpoze te voeden ook zo slecht want dat zorgt alleen maar, in combinatie met de suiker(vervangers in de voeding) dat de pieken en dalen in de suikerspiegel hoger worden. Met alle gevolgen van dien. Maar ik dwaal af.

De zoektocht dus naar babyvoeding die aan deze twee minimale eisen voldoet en die ook nog eens betaalbaar is. Die kon ik in eerste instantie niet vinden. Biolac1 van het merk biobim is biologisch maar bevat maltodextrine en valt daarom af. Nanny Care geitenmelk voldoet wel aan mijn eisen, plus dat het ook nog eens op basis van geitenmelk is die (net als borstvoeding) wat lichter te verteren is. De prijs daarvan is echter wel hoog: rond de 40 euro per pak van 900 gram. Verder speuren leerde dat het merk Hipp ook babyvoeding verkoopt die en biologisch is en geen suiker(vervangende) middelen bevat. Deze babyvoeding is op basis van koemelk en de adviesprijs is 14,95 euro per pak van 900 gram. Dat vind ik toch een aanzienlijk verschil met de Nanny Care.

Wij zijn dus overgestapt van Nanny Care naar Hipp babyvoeding en kleine man verdraagt het wonderwel goed. Dat is al een hele opluchting. Was ik net ontzettend blij met deze kostenreductie zonder  in te boeten aan mijn eisen, besloot de biologische winkel bij mij in de woonplaats de prijs met 3 euro per pak te verhogen! Het komt niet in de buurt van de prijs van Nanny Care, maar toch. Door deze prijsverhoging betaal ik nu voor 5 pakken de prijs die ik vroeger voor 6 pakken betaalde. De winkel kon de prijsstijging niet uitleggen, de filiaalmanager vond het  maar een onzinnige vraag en dat liet hij non-verbaal nogal duidelijk merken.

Online wordt de babyvoeding echter nog steeds voor 14,95 euro aangeboden en hanteert Hipp dit ook als adviesprijs. Ik heb de beste bedrijfsmanager dus maar uitgelegd dat ik het product in het vervolg wel online koop. Bij een bestelling boven de 60 euro hoef ik bij de  D.I.O. drogist (ik had er nog nooit van gehoord) geen verzendkosten te betalen, dus heb ik keurig 5 pakken besteld en die ontvang ik morgen thuis. Dus van 40 euro per week, naar 15 euro per week. Totdat kleine man groot genoeg is en "gewone" melk kan hebben.

Is toch wat fijner voor onze portemonnee.

En die filiaalmanager??? Die heeft een klant minder. Een normale reactie is toch wel het minste. Ik ga in het vervolg naar zijn concurrent. Mij heeft hij blijkbaar niet nodig als klant ....


5 opmerkingen:

  1. Hmmm en dan te bedenken dat als je afspraken maakt met de filiaalmanager dat hij zelf bij een doos met pakken ( dus zes pakken) toch een korting zou kunne geven. Kijk eens bij Haver tot gort, misschien is het nòg goedkoper dan bij D.I.O. en heb je een afhaalpunt in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik bedoel "kunnen geven"de "n" bleef uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat heb ik dus ook nog voorgesteld. Maar het prijsje op het schap was het prijsje wat het is. Helaas pindakaas. Nu wordt het gratis thuisbezorgd, moet er alleen wel iemand thuis zijn. IK ZEG "gemiste kans voor de filiaalmanager"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Overigens heb ik nu net pas, had het eerst niet door, gegoogled op "van haver tot gort". Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik voed mijn kinderen met "bambinchen" dat ik bestel bij blauer planet in duitsland. dat is hetzelfde als nannycare, alleen een andere naam en de helft goedkoper. Zij importeren het zelf uit Nieuw zeeland.

    BeantwoordenVerwijderen