vrijdag 15 juni 2012

Hardlopen en boksen ....

Deze week ben ik opnieuw begonnen met sporten. Het sporten is er de laatste tijd nogal bij ingeschoten en dat is te merken. Ik ben minder fit lichamelijk, minder energiek, sneller vermoeid en heb zowel lichamelijk als emotioneel minder weerstand. Een van mijn goede voornemens is dus ook om het sporten weer goed op te pakken, want ik weet dat het de tijdsinvestering meer dan waard is. Ook helpt het me om goed op gewicht te blijven. En dat vind ik zelf ook wel zo prettig. Niets geeft mij zoveel stress als denken dat er weer een paar kilo bij is of, nog erger, dat ik er geen controle over heb. Ik ben dan direct bang weer zo zwaar te worden als een paar jaar geleden.

Gelukkig is daar helemaal geen sprake van. Sinds ik gestopt ben met sporten zijn er wel een paar kilo's bijgekomen, maar niet extreem veel. En sindsdien blijf ik ook gewoon netjes op gewicht. Dus wat dat betreft kan die angst weg-gerationaliseerd worden.

Eergisteren ben ik samen met een vriendin wezen hardlopen. Uiteraard runkeeper bij de hand om de afstanden en tijden in de gaten te houden. Rende ik vorig jaar nog met gemak zo'n 10 a 12 kilometer, nu was ik na 4 kilometer toch wel echt bekaf. Gelukkig bouwt conditie zich ook wel snel weer op, dus het is nu een kwestie van doorzetten en blijven trainen. Uiteraard wel met beleid opbouwen.

Gisteren voor het eerst sinds tijden weer naar boksles geweest. Poeh, dat was afzien. Al was het erg leuk om iedereen weer te zien en te spreken. Het was een behoorlijk pittige warming up, vervolgens flink intensief getraind en tot slot intensief op de stootzak. Kortom, heel explosief steeds en veel korte pauzes. Ideale intervaltraining en ideaal om snel conditie en kracht op te bouwen, maar wel ..... killing! Daarna op het fietsje naar huis. Poeh ... had amper de kracht meer.

En jongens wat heb ik ontzettend lekker geslapen vannacht. Aankomende maandag weer boksen. Yes, heb er zin in!

Is sporten of bewegen voor jou ook zo'n noodzaak?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten