maandag 30 juli 2012

Consuminderen en genieten

Geld besparen, bewust eten, consuminderen ... wordt er nog genoten in huize Vlindertjelief? Je zou het je kunnen afvragen. Maar laat ik je meteen maar even gerust stellen, wij hebben een heerlijk leventje. Al is alles natuurlijk perspectief.

Mijn perspectief is dat we dagelijks goed en gevarieerd voedsel op tafel hebben. Puur voedsel, zo min mogelijk bewerkt en met zo min mogelijk "troep" erin. De keuze voor biologisch is hier een tamelijk hard gegeven en producten met toegevoegde suikers, geur-, kleur- en smaakstoffen worden zoveel mogelijk vermeden. Ook komen er hier niet of nauwelijks producten met conserveer- of bestrijdingsmiddelen in. Om maar niet te spreken over antibiotica en groeihormonen. Tsja ... dat zijn dus een heleboel dingen die wij niet eten of drinken en dat behelst denk ik wel rond de 80% van de inhoud van de supermarktschappen.

En dat is nog niet het enige. Ik ben zelf niet zo'n fan van suiker en suikervervangers. De pieken en dalen die zij in mijn suikerspiegel geven (en wat dit met mijn humeur doet!) zijn niet zo prettig dus ook die mijd ik. En over witmeel (tarwebloem), gepasteuriseerde melk en magere of light producten heb ik het dan nog niet eens. Kortom ... conclusie is een heleboel niet.

Maar .... er is een heleboel ook wel. Gewoon allerlei lekkere pure gerechten, zonder pakjes en zakjes. En vooral een goede gezondheid, een slanke lijn en het weten dat ik mezelf goed voedsel gun. Volgens mijn definities zorg ik goed voor mezelf en dat is een groot goed. Alleen al dat weten vergroot mijn welzijn.

Er is ook een ander perspectief op onze keuzes. Met dat andere perspectief wordt ik ook met enige regelmaat geconfronteerd. Bijvoorbeeld als mijn kleine meisje, ze is nu bijna drie, water of thee van mij te drinken krijgt in plaats van gezoet sap. Of dat ik mijn kleine meid geen ontbijtkoek met glucose-fructosesiroop geef. En helemaal vervelend wordt het als blijkt dat kleine meid geen dora-koekjes, danoontjes, knijpflesjes fruit en al dat soort dingen eet of drinkt. Al die dingen worden hier gemeden en dat is zielig. Soms wordt dat ook letterlijk hardop gezegd. Ik verbaas me daar dan over. Ze zien een klein meisje dat aan het genieten is van haar glaasje water (ze vraagt er regelmatig zelf om en vindt het ook echt "lekkuh" ) maar het oordeel is "zielig" want het hoort nou eenmaal om je kindje te verwennen met wat lekkers en lekkers is zoet.

In huize vlindertjelief wordt er meer dan genoeg genoten. Ook met lekker en zoet eten. Alleen niet zo heel vaak. Niet dagelijks, ook niet wekelijks en ook niet perse maandelijks. Gewoon zo af en toe een lekkere traktatie. Gisteren was zo'n dag. Gisteren heb ik volgens recept van Suikerwijzer kokosmacronen gebakken. We zaten heerlijk in het zonnetje met zijn viertjes in onze tuin te genieten van het lekkere weer. Wij er een lekkere kop espresso bij, kleine meid een glaasje thee en ieder een lekkere nog warme zelfgemaakte kokosmacroon. Het was echt genieten en heerlijk van smaak.

En dat is realiseer ik me wel het mooie van eenvoudiger leven. Door je standaard terug te brengen. Door minder vaak uitspattingen te doen kies je bewuster en die bewuste keuze geeft al voldoening. Maar het moment dat je jezelf een uitspattinkje gunt dan geniet je daar dubbelop van.

Kortom .. bij huize vlindertjelief wordt nog steeds genoten ...

1 opmerking: