dinsdag 27 november 2012

Weet wat je eet ...

Weet wat je eet. Want weet wat je eet en voel je goed en zie er goed uit. Dat is althans mijn conclusie. Vorige week wist ik niet altijd wat ik at, althans niet exact wat ik at. We aten ergens pannenkoeken en volgens mij zat er in ieder geval een boel zoet door het beslag en weet ik al niet wat meer. De dag daarop ...PUKKELS ... eentje naast mijn neus, eentje op mijn borst en eentje in mijn nek. In geen jaren meer pukkels gehad, een keertje eten van mindere kwaliteit eten en ja hoor ... daar waren staarden ze me aan. Gelukkig inmiddels alweer weggetrokken, gelukkig niet al te groot ... maar zo kom ik er dus blijkbaar aan. Iets in het eten, waar ik niet goed op reageer. Dus .. eet goed, voel je goed, zie er goed uit ... :-)

Onder dit motto ook een receptje om zelf vanille-extract te maken. Men neme een schoon flesje. Ik heb daarvoor een klein flesje gebruikt waar vroeger koffiemelk in zat. Deze giet je vol met wodka en daarbij stop je twee vanillebonen. Deze kerf je in zodat de vanille makkelijk loskomt. Het flesje zet je donker weg. Met een aantal weken heb je heerlijk vanille-extract om door je zelfgemaakte muffins te doen.

Dit vraagt natuurlijk ook om een recept voor Goddelijke Muffins.

120 gr volkoren speltmeel;
2 tl wijnsteenbakpoeder;
1 tl kaneelpoeder;
30 gr kokosmeel;
2 rijpe bananen (geprakt met een vork);
30 gr roomboter (bij voorkeur grasboter);
60 gr honing;
1 tl vanille-extract;
optioneel: 30 gr ongebrande amandelen in schil (in stukjes gehakt);
optioneel: 2 blokjes pure chocolade (85% of meer).


  • Verwarm de oven voor op 190 graden. 
  • Roer het meel, het bakpoeder en de kaneel door elkaar in een mengkom.
  • Verwarm op laag voor in een pannetje de roomboter en honing. Niet laten aanbranden, heel zachtjes verwarmen. Voeg het vanille extract toe.
  • Roer het bananenhoningmengsel door het meel in de kom en zorg dat alle meel goed is opgenomen en er geen droge klontjes zijn. Je kan het eenvoudig zelf roeren met een garde of lepel.
  • Voeg eventueel de gehakte amandelen en/of chocoladestukken toe.
  • Vul muffinvormpjes (of cakevormpjes) met het beslag.
  • Plaats de vormpjes met deeg in het midden van de oven en bak in ongeveer 25 minuten goudbruin.
De muffins zijn goed in te vriezen. Wil je ze later eten. Haal ze uit de vriezer en warm 1 minuutje op het hoogste vermogen van de magnetron op.

Bovenstaande is echt een superlekkere en eenvoudig te maken traktatie! Zo wordt koken en bakken leuk! Het volgende dat op mijn lijstje staat is zelf gembersiroop maken. Ik laat nog wel een keertje weten hoe het bevallen is.

Eetsmakelijk! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten