zaterdag 19 januari 2013

Wat tumult en rode curry met elkaar van doen hebben?

Vanochtend begon nogal tumultueus. Kleine meid riep op papa dat haar neus bah was en dat ze bij ons in bed wilde liggen. Mijn man veegde half slaperig haar neus af met een doekje en legde haar bij ons in bed. Kleine meid begon te brullen "neus bah, neus bah, bah, bah, bah" waarop mijn man nog maar eens dat doekje pakte, toen doorhad dat er iets niet goed was, het licht aandeed en zag dat ze helemaal onder het bloed zat. Een heel flinke bloedneus, het liep er in stralen uit. Niet lekker. Kleine meid helemaal overstuur, man met kleine meid naar de badkamer. Ik blijf liggen met kleine vent want die is door het tumult heen geslapen en hij kan best wat slaap gebruiken. Roept mijn man, "Vlinder, kom nou dit is echt niet goed!" Ondertussen zat de slaapzak van kleine meid en de kleding van mijn man ook onder het bloed en zei hij tegen mij "Pak jij haar, ik voel me duizelig" En ja hoor voor ik het wist was ik kleine meid aan het troosten en afboenen en tegelijkertijd mijn man aan het ondersteunen omdat hij bijna tegen de vlakte ging en het zwart voor de ogen zag. Wat een drama en dat op de ochtend. En ik ben al niet zo'n ochtendmens.

Gelukkig was het geen voorteken voor de rest van de dag. We hebben verder een heerlijk relaxt dagje gehad. Ik bedenk vaak op vrijdag of zaterdag wat we de komende week gaan eten en maak dan een boodschappenlijst en man en kinderen halen dan de boodschappen terwijl ik het huis aan kant maak. Zo ook vandaag. Een paar weken terug had ik een paar bibliotheekboeken gehaald, waaronder het kookboek boekoe kita en komende week gaan we daar wat dingetjes uit eten. Jammie ... nu al zin in. Daarvoor moesten wel even wat ingrediënten bij de toko gehaald worden zoals: djeroek peroetblaadjes en serehstengel. Ook hebben we er red curry pasta bij de toko gekocht. Doorgaans kopen wij alles biologisch en dus ook de curry pasta halen wij normaliter bij de natuurwinkel. Maar laatst keek ik eens op de ingrediëntenlijst en daar werd ik echt niet zo blij van: water, gesneden ui, witte wijn azijn, rode pepers, zonnebloemolie, chilipoeder, knoflook puree, gember puree, graan zetmeel, zeezout, koriander poeder, sinaasappelsap van concentraat en komijnzaad. In deze pasta zit toch wel erg veel goedkoop vulmiddel zoals: water, witte wijn azijn, sinaasappelsap van concentraat. Allemaal ingrediënten die niet in red curry pasta thuishoren.

Nu had ik laatst al eens een receptje gekregen om zelf red curry pasta te maken, maar dat vond ik voor nu teveel werk en dus hebben we bij de toko een potje vandaan gehaald. En die had dus voor 1,99 euro een flinke pot met grotendeels dezelfde ingrediënten als in het lijstje en geen goedkope vul- of conserveringsmiddelen en ook geen geur-, kleur- en/of smaakstoffen. Soms kan het dus ook makkelijk.

Vanavond heb ik een erg makkelijke maaltijd in elkaar geflanst met macaroni en courgette. Wij vinden dit altijd een erg smakelijk recept. Het enige wat me er altijd aan stoort is dat je een bouillonblokje ervoor gebruikt. Nu heb ik inmiddels al wel bouillonblokjes zonder vetsin gevonden, maar dan nog ...

Maar vandaag was dus de primeur!!!! k heb 1 van mijn potjes geweckte bouillon uit de voorraadkast gepakt en die gebruikt. Ik deed het deksel open en hoorde "plof" dus hij was echt mooi vacuüm getrokken en heb deze bouillon er dus voor gebruikt. Wat een verschil zeg! Echt veel lekkerder en eigenlijk nog makkelijker ook. (Ik vergeet doorgaans de bouillon te maken en moet dan precies op het laatst nog snel water koken, dat blokje erdoor kloppen en zit dan te stressen omdat het niet snel genoeg gaat .... ) Groot succes dus! Heerlijk van gesmuld. Binnenkort ook maar eens een flinke hoeveelheid kippenbouillon en groentebouillon maken en dan ook wecken. Dit is zo handig!

En nu is het alweer avond. De kindjes liggen op bed en als ik klaar ben met dit blogje ga ik maar eens naar beneden. Een lekker kopje thee zetten met daarbij een stukje zelfgebakken suikervrije boterkoek en daarna een flinke stapel kinderkleertjes wegstrijken terwijl we ondertussen samen een filmpje kijken. Een fijne avond!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten