woensdag 6 juni 2012

Besparen op energie ...

Grom, zucht, steun ... "Vlindertjeliefmoetbewusterleven" zou de naam van dit blog moeten zijn. Althans energiebewuster. Hier lusten de honden geen brood van. We moeten 440 euro bijbetalen! Daar zijn we niet blij mee.

Ik had liever gezien dat we hadden teruggekregen (en dus zuiniger met energie waren omgegaan) en ik had liever gezien dat wij dit zelf eerder door hadden gehad. Dan hadden we ook eerder maatregelen kunnen nemen. Een oorzaak is ons wel duidelijk. Vorig jaar is ons maandelijks voorschot met 40 euro in de maand naar beneden gegaan op initiatief van onze toenmalige energieleverancier Nuon. Hier was onvoldoende aanleiding voor, alleen hebben mijn man en ons dat destijds onvoldoende gerealiseerd. Ons elektriciteitsverbruik is nagenoeg gelijk gebleven. Echter de hoeveelheid gas die we hebben verbruikt is wel flink verminderd. En dat laatste is best een prestatie.

Wij gebruiken enkel gas voor het verwarmen van het huis. Afgelopen winter was geen warme winter en toch hebben we substantieel minder gas gebruikt dan voorgaande jaren. Dat herken ik ook wel want we hebben afgelopen winter expres de kachel een graad lager afgesteld en hebben ook goed naar de blokken waarin we het huis verwarmen gekeken.

Maar nu de elektra dus nog! Daar moeten we wat mij betreft echt mee aan de gang. Ik heb twee doelen:
  1. Dit jaar 25% minder energie verbruiken dan vorig jaar
  2. Maandelijks inzicht in de vorderingen.
Beiden zijn een fikse uitdaging vind ik! Maar, indien gerealiseerd wel een heel mooi resultaat. Zowel qua verspilling van energie als van geld. We zijn onlangs al via collectieve inkoop van energie via Vereniging Eigen Huis al naar een andere energiemaatschappij overgestapt omdat deze goedkopere tarieven heeft, dit in combinatie met bovenstaande zou tot gevolg moeten hebben dat onze maandlasten omlaag gaan.

Nu nog gaan bedenken wat we allemaal moeten gaan doen en laten om deze doelstellingen te bereiken.

Heeft iemand goede tips? Bijvoorbeeld waar een eenvoudig programma of sheet te vinden is om vorderingen bij te houden? En goede bespaartips???


1 opmerking:

  1. Ow, dat is balen zeg!
    Tja, ik houd mijn standen gewoon bij in een excell-sheetje. Telkens als ik zie dat het hoger is dan de week ervoor schrik ik en ben ik weer even bewuster. Dat werkt voor mij het beste. En verder: stekkers eruit, stekkers eruit en nog eens stekkers eruit. Er zitten zoveel adaptors op apparaten tegenwoordig en die blijven ook stroom vragen als apparaat uitstaat. Dus een stekkerdoos met aan-uit-knop ertussen (liefst zonder lampje want die vraagt ook stroom). Zul je zien wat het scheelt!
    Maar het kan bij ons ook altijd nog beter ;-(

    BeantwoordenVerwijderen