dinsdag 17 juli 2012

Inspirerend initiatief: niets kopen

Op een ander blog lees ik over niets kopen.  Ik ben er zelf (nog) niet aan toe om die stap ook te nemen en weet ook niet of ik dat wel wil, maar vind het wel een inspirerend initiatief. Het zet aan tot denken, tot bezinning. Waarom koop ik iets? Wat is het nut? Gebruik ik het over een jaar nog steeds? Wat heeft het gekost om dit te maken? En dan heb ik het niet zozeer over grondstoffen en arbeid alleen, maar ook over vervoer, vervuiling, wellicht zelfs kinderleed of dierenleed.

Hoewel ik de stap om niets te kopen dus nog niet maak, merk ik wel dat er hier heel wat bewuster met spullen en geld omgegaan wordt. Dat is in alle opzichten een verrijking en nu doel ik niet op mijn spaarsaldo.

Zoals je hebt kunnen lezen in mijn vorige bericht kan een overschot aan spullen (om specifiek te zijn een kinderkleertjesoverschot) tot heel wat gedoe leiden. Het kost ruimte in je huis, het kost ruimte in je hoofd, het kost tijd om netjes te houden, het kost tijd om die leuke kledingcombinatie uit te zoeken, etcetera. Het is verrijkend om te zorgen dat de aanwas aan spullen niet te groot wordt. Het is niet erg om spullen aan te schaffen, maar dan liever wel iets wat echt bewust is gekocht en waar ik echt blij mee ben en ik hopelijk ook nog eens een tijd lang echt gebruik.

Deze gedachtengang heb ik nu al een tijdje. Begin dit jaar heb ik bijvoorbeeld flink wat geld uitgegeven aan mooie le creuset pannen om in te koken. Veel duurzamer en gezonder dan de pannen met tevlonlaag die wij tot dan toe ieder half jaar versleten. Deze pannen worden iedere dag gebruikt en iedere dag weer denk ik "wauw wat een mooie en fijne pannen". Die zijn de investering dus echt waard.

Minder blij was mijn man die met snel en spoed een rugzak nodig had. Hij deed namelijk mee aan de Fietselfstedentocht en had een tasje nodig om zijn eten in te doen. Hij heeft voor een paar euro een tasje gekocht bij action. Datzelfde tasje kon hij de avond na het fietsen meteen weggooien want het was volledig uitgescheurd en versleten. Na 1 dagje gebruiken, zonder overmatig zware spullen of wat dan ook. Nu kostte het weinig, maar toch vind ik het wel zonde. Zonde van dat tasje en de aanschaf.

Ik probeer op allerlei manieren minder spullen te kopen. Een onderdeel is ook welke was- en schoonmaakmiddelen we gebruiken. Zo langzamerhand zijn de meeste restjes met schoonmaakmiddel en wasmiddel op en begint het eenvoudiger leven. Het zelfgemaakte wasmiddel met marseillezeep heb ik nu een tijdje in gebruik en bevalt erg goed. Het ontkalken van de kranen in de badkamer met schoonmaakazijn gaat ook heel goed. Er zat een fikse kalklaag op dus ik heb een oude doek in de schoonmaakazijn gedoopt en om de kalkaanslag gewikkeld en een paar uur laten weken. Alle kalk is weg. En daar heb ik dus al enkele uurtjes op zitten boenen met de dure antikalkmiddelen. (Al moet ik bekennen dat ik die middelen nooit in een oude doek eromheen gewikkeld heb, dus wellicht was het boenen wel gewoon geen slimme aanpak). En tot slot gebruiken we veel minder luierdoekjes sinds ik een stapeltje hydrofieldoekjes beneden heb gelegd en als snoetenpoetser gebruik (ja ... de horror ... ik heb het altijd al wel onzin gevonden om snoetenpoetsers en billendoekjes te kopen).

Er zijn beslist nog zaken waar we minder verspillend kunnen zijn. Een voorbeeld zijn de coffeecups van nespresso. Heerlijk vind ik die koffie. Heerlijk vind ik het om bij George zijn clubje te horen. Al is sinds een maand of twee trouwens het ouderwetse filterkoffieapparaat wel  weer in gebruik genomen en bevalt dat eigenlijk ook wel goed.  Soms is zo'n flinke pot met koffie zo makkelijk en lekker. Al bespeur ik inmiddels een lichte cafeïneverslaving. 

Om een lang verhaal kort te maken. Niets kopen! Een mooi initiatief. Ik hoop dat veel mensen meedoen en dat het veel mensen (net als mij) aanzet om weer wat bewuster te worden over het gebruik en verbruik van spullen.








5 opmerkingen:

  1. Helemaal niets kopen vind ik ook een prachtig streven maar ik ben bang dat het hetzelfde werkt als een te streng dieet. Als je het niet volhoudt gaat het op het einde vaak helemaal mis. Ik hou het dan ook maar op bewuster kopen. Ik koop ook liever iets duurders en duurzaams dan veel en goedkoop. Ik ben wel een beetje jaloers op jouw creuset-pannen. Ik geloof helemaal dat je die elke dag met veel plezier gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De le creusets zijn geweldig. Echt waar. Ik heb overigens ook een heel fijne gietijzerenpan van de ikea. Die gaat ook al tijden mee.

      Verwijderen
  2. De afgelopen anderhalf jaar hebben we vrijwel niets gekocht voor onszelf. In die zin, alles ging op aan klusspullen. Alleen schoenen voor de kids.
    Maar na anderhalf jaar ontkom je er niet aan. Alles was compleet versleten. Bij nieuwe benodigde dingen denken we goed na. Veel tweedehands, maar ook veel bio-katoen.
    Je waardeert het ook weer ineens veel meer.
    Over de hele linie gebruiken we nu veel minder spullen.

    Met Marseille zeep wel oppassen dat je machine niet dichtslipt. Eens in de zoveel tijd wel een regulier middel gebruiken op hoge temperatuur om de binnenkant te ontvetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie hebben dan wel flink in je huis en het klussen geinvesteerd. Dat maak ik ook wel op uit je blog. Ik ben zelf nog niet zo handig in het tweedehands shoppen voor mezelf. Dat wil ik toch meer gaan doen als ik iets nodig heb.

      Ik was inderdaad met enige regelmaat op zeer hoge temperatuur voor onderhoud van de wasmachine.

      Verwijderen
  3. Ah, creuset. Veel geld, maar ook veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen