vrijdag 3 augustus 2012

Compromissen sluiten en besparen ..het moet wel leuk blijven

Ik ben aan het lezen in het boek "je geld of je leven" en dat geeft inspiratie. Eigenwijs als ik ben volg ik niet alles op. Wel ben ik van plan om meer grip te krijgen op mijn dagelijkse uitgaven. De vaste lasten zijn flink gereduceerd en degenen die er zijn heb ik (bijna) allemaal vrede mee. De dagelijkse uitgaven kunnen wel wat minder. Een deel daarvan zit hem in het boodschappen doen. Ik las van de week een paar blogs waar gezinnen met meerdere kinderen kunnen eten, drinken, verzorgen voor ongeveer 40 euro per week. Dat lukt hier bij lange na niet. En toch wordt hier ook geen frisdrank gedronken, geen gebruik gemaakt van voorgesneden groenten, geen pakjes en zakjes, geen koeken, geen snoep, geen frisdrank, niet iedere dag vlees, niet iedere dag vis, etc.

Nu heb ik niet tot doel om voor maximaal 40 euro boodschappen te doen, wel is mijn doel om er nog weer bewuster mee om te gaan en op die manier te besparen, maar vooral er een goed gevoel bij hebben doordat er een goede afweging is gedaan.

Soms zijn keuzes heel eenvoudig, dat is wanneer er weinig tot geen compromis gesloten hoeft te worden. Een paar voorbeelden die voor ons goed voelen:
  • Zelf wasmiddel maken. Je hebt kennis van alle ingredienten, de ingredienten zijn puur en de was wordt er goed schoon van. Het kost eventjes wat werk, het heeft geen heel sterke geur na het wassen, maar dat vinden wij geen van beiden vervelend of erg. 
  • Wasbaar maandverband gebruiken. Ik heb een hekel aan wegwerp want dat vind ik verspilling, ik vind ze niet fijn, ze broeien snel, etc. Van tampons en andere oplossingen ben ik ook niet zo'n fan. Zo'n wasbaar geval absorbeert veel beter, voelt lekker zacht aan, stinkt niet. Knoop je dicht en gaat in de wasmachine bij de rest van de was. En kan een volgende dag of keer gewoon weer gebruikt worden. Voor mij dus ook een fijne oplossing, sterker nog ik ervaar het als een betere oplossing, die besparend werkt. 
  • Wasbare luiers gebruiken. Wij gebruiken een mix van wasbare luiers en wegwerp. Wegwerp worden veelal 's nachts en bij de oppas gebruikt. Veel van deze luiers zijn 2ehands aangeschaft, zijn nu ook bij ons kleine ventje in gebruik en sommigen worden straks ook weer doorverkocht. De hoeveelheid werk valt enorm mee door het inlegvel dat de poep opvangt (dat ik dus wel een deel dat je wegwerpt) en je de vieze luier direct in een wasnet doet. Om de zoveel dagen wasnet in de wasmachine, luiers ophangen, van de lijn hangen en het is weer klaar voor gebruik.
  • Wegwerpluiers van de lidl in plaats van pampers. Weinig tot geen verschil in absorptie (wij hebben het niet kunnen ontdekken) maar wel 5 euro per pak goedkoper.
  • Dubbelwandige theepot in gebruik genomen in plaats van een theepot op een theelichtje. Dagelijks worden er 1 a 2 waxinelichtjes bespaard. 
Er zijn natuurlijk ook voorbeelden waarbij dat compromis minder eenvoudig is.
Een product waarbij ik nog volop aan het afwegen ben is brood. Eigenlijk wil ik het zo min mogelijk eten omdat ik van oordeel ben dat het niet het meest gezonde en voedende is voor mijn lichaam. Ik ben zelf behoorlijk gecharmeerd van de leer van Weston Anton Price en (niet te rigide) de leer van paleo. Brood koop ik nog wel, maar het brood dat aan mijn eisen voldoet is nogal aan de prijs. Ik wil biologisch brood met zo min mogelijk toevoegingen, geen witmeel erin, volkoren, het liefst geen of niet alleen tarwe en bij voorkeur desembrood. Bij een dergelijke combinatie aan eisen zit je al snel aan 3 a 4 euro voor een niet al te groot brood. Het zou dus best kunnen dat ik me ga proberen te bekwamen in zelf brood bakken, want dit is niet echt leuk meer.

Maar .... heel eerlijk .... de besparing voor de dagelijkse uitgaven zit bij ons niet zozeer in de boodschappen. Ja deze kunnen ook goedkoper ... maar het gaat vooral ook om wat er zoal naast uitgaat. Gisteren met manlief een dagje uit geweest en lekker koffie gedronken met scones bij de plaatselijke koffiebranderij de pelikaan (een echte aanrader wat is dat genieten!) en een treinkaartje. Eergisteren de auto laten (!) wassen, op het werk in het bedrijfsrestaurant geluncht, luxe cappucino in de coffeecorner van het werk gehaald, het tijdschrift genoeg gekocht (dat was eens en nooit meer) een nieuwe neusbel gekocht (die was ik kwijt geraakt tijdens het snuiten vanwege de hooikoorts), etc, etc. In dat soort dingen zit het veel meer.

Mijn man en ik zijn beiden gewoon om vooral gebruik te maken van de pin. We kunnen de uitgaven dus ook goed herleiden. Ik ben van plan om aan het eind van de maand gebruik te maken van 1 van de adviezen uit het boek 'je geld of je leven' en dat is om alle uitgaven te rubriceren om zodoende inzicht te krijgen waar het naar toe gaat. Van de vaste lasten is dat inzicht er, van de dagelijkse uitgaven veel minder ... en dit inzicht kan waarschijnlijk weer leiden tot leuke keuzes.

En dat laatste ... leuke keuzes ... dat vind ik dus echt belangrijk. Het moeten keuzes zijn waar we ons goed bij voelen. 

1 opmerking:

  1. Het gaat er om dat je keuzes maakt die bij jou passen, toch? En waar jij geld aan uitgeeft en waaraan niet of minder, bepaal je lekker zelf. Consuminderen moet tenslotte wel leuk blijven (mits je financien het toelaten natuurlijk...). Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen