dinsdag 7 augustus 2012

Twijfel, twijfel, twijfel ….

Twijfel, twijfel, twijfel …. Is het duidelijk? Is het duidelijk dat ik aan het twijfelen ben? Nee? Nou ik ben aan het twijfelen en twijfelen, en twijfelen … en twijfelen. Zal ik? Zal ik niet? Het is een luxeprobleem, ik weet het, maar ik kom er maar niet uit. 

Zal ik onze schoonmaakster opzeggen of zal ik dat niet doen? 

De voors- en tegens om het op te zeggen op een rijtje:
+ besparing van 150 a 200 euro per maand
+ geen ergernis over uurtjes sprokkelen

- zelf schoonmaken en strijken
- vrije tijd besteden aan huishouden
- zelf de bedden verschonen
- ik gun haar haar inkomen
- ze is een soort van familievriendin geworden
- ik heb dan waarschijnlijk ook geen betaalde oppas meer voor evt. noodgevallen

En zo blijf ik maar aan het twijfelen. Belangrijk punt is dat ik een schoon en net huis mij energie geeft en een niet schoon en net huis energie vreet. Doordat zij nu iedere week 1 keertje komt (we hebben al een besparing gerealiseerd door het aantal keren dat ze komt terug te brengen van 2x per week naar 1 x per week) zijn we ervan verzekerd dat het huis in de basis schoon en netjes is. Wij zorgen dat het netjes is, zodat zij schoon kan maken. Ik ben zelf niet zo’n poetser, vind het werk op zich niet zo heel erg vervelend, maar heb er veelal de energie niet voor.

Zelf werk ik drie dagen per week. Dat zijn best lange dagen waarbij ik rond kwart over zes ’s ochtends van huis vertrek om rond half zeven a zeven uur weer thuis te zijn. Mijn man werkt vier dagen per week en brengt en haalt de kindjes twee keer per week naar de oppas en kookt op de avonden dat ik werk. Op de dagen dat ik niet werk (door de week) kook ik en in het weekend kijken we hoe het ’t beste uitkomt. ’s Avonds komt er niet veel van huishouden terecht, behalve dan het “gewone opruimwerk. Zo doen we weleens een wasje, wordt de keuken netjes schoongemaakt na het koken en ruimen we speelgoed en rondslingerende spulletjes wel op. Komt nog bij dat ik op de werkdagen best moe ben en niet zo veel fut heb om dan nog aan de slag te moeten gaan. Ben al trots als het me lukt om de gewenste twee keren per week te gaan sporten of een vriendin te spreken.

Zowel mijn man als ik willen twee avonden per week sporten of afspreken met vrienden/familie en op zaterdag doen we veelal samen de boodschappen. Ik merk dat ik overdag op mijn vrije dagen niet echt aan huishouden toekom. Een paar wasjes draaien en ophangen lukt meestal nog wel. Koken kom ik meestal ook nog wel aan toe. Als ik me ertoe zet lukt het ook nog wel om samen met de twee kindjes boodschappen te doen zodat we dat zaterdags niet hoeven te doen. Maar echt alles nat afnemen, stofzuigen, dweilen, badkamer, keuken en wc soppen, beddengoed verschonen en de was strijken en weer in de kast terugleggen. Dat zijn toch echt de dingen die wringen. En er zijn natuurlijk ook genoeg vrije dagen dat er andere afspraken of verplichtingen zijn. Zoals bijvoorbeeld afspraken met vriendinnen met hun kinderen, gemiddeld 1 afspraak per week met 1 van de biologische ouders van onze kindjes, evaluatiegesprekken met jeugdzorg, etc.

Onze schoonmaakster is nu een paar weken met vakantie. Een prima gelegenheid om te kijken of we er niet zelf meer ritme in kunnen krijgen. En met dat ik dit schrijf komen er ook wel ideeën in me op, zoals:
  • Zaterdags de een samen met de kinderen de boodschappen laten doen, terwijl de ander het huis doet.
  • Taken meer splitsen in plaats van in 1 sessie alles achter elkaar doen
  • Meer proberen te doen terwijl de kindjes thuis zijn.
  • Rooster maken
Een stukje van het dilemma zit ook in een veranderende kijk op tijd en zingeving. Ik ben beslist geen poetsfreak. Ik weet dat sommige mensen daar helemaal op los kunnen gaan, het zelfs leuk of ontspannend kunnen vinden….  dat heb ik niet. Ik weet echter wel dat als het huis niet op orde is het een energievreter is. Ik heb het ‘t  geld altijd wel waard gevonden en dat is dus aan het veranderen. Plus dat ik denk “is het wellicht mogelijk om uit de taak zelf meer lol te halen?”

Ik twijfel lekker eventjes verder …. Iemand zinnige ideeën?

8 opmerkingen:

  1. Hmmm.... ben zelf ook geen poetswonder dus ik snap je dilemma. Tot ik laatst bij iemand las die het heel mooi omschreef: " Ik heb mijn huis en spulletjes zorgvuldig zelf uitgezocht, waarom zou ik er zelf dan geen zorg voor dragen dat alles schoon en netjes blijft!".
    Succes met afwegen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daar raak je dus wel een kern. Dank je wel. Ik dub nog even verder ...

      Verwijderen
  2. Nou hoe ik er over denk is duidelijk. Gewoon opzeggen. Het scheelt zoveel geld en nu is de tijd om op te zeggen want in crisis gelooft iedereen. En dat huis is er om jou te dienen en niet andersom dan maar wat minder opgeruimd. Het gaat de mensen toch om jou en niet om je huis! Succes met beslissen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan er heel simpel in zijn. Het gaat mij niet om wat mensen van mijn wel of niet opgeruimde huis vinden. Daar doe ik het niet voor. Het geeft mij onrust als mijn huis niet netjes is. Ik ben beslist geen neurotische opruim of poetsfreak, maar een bepaald niveau van netheid en overzicht heb ik gewoon nodig. En tsja (dit klinkt wellicht arrogant maar zo is het feitelijk wel)... voor mij is het wel een luxeprobleem. Onze financiele situatie is geen crisis, maar dat laat onverlet dat ik toch wel graag bewuster nadenk over wat ik wil financieel bezien maar ik moet ook aan de andere (niet financiele) balans denken. Er is juist weer balans hier (emotioneel en fysiek) en ik wil niet dat dit omver gaat doordat ik juist dit weer op me ga nemen.

      Verwijderen
    2. Met je laatste zin geef je zelf het antwoord al...

      Verwijderen
  3. Volgens mij geef je zelf het antwoord... Je wil je schoonmaakdame houden. En dat mag toch ook? Je koopt nu als het ware een stuk rust en dat is ook heel wat waard... Poetsen is nu eenmaal niet je hobby, waarom zou je je schaarse vrije tijd er dan mee 'vervuilen' als dat (financieel) niet nodig is?
    Succes met het nemen van een beslissing! Enne, ik heb geen schoonmaakdame, want ik ben een heuse Miep Kraak...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie wel voor het meedenken. Ik merk dat ik heel lang op die gedachte hinkte waar jullie het nu over hebben. Op het inkopen van rust. De tijd dat ze twee keer per week kwam is ook ontstaan toen ik allerhande heftige omstandigheden had dat ik het allemaal amper staande kon houden. Die situatie ligt al dusdanig lang achter me dat ik denk dat het allemaal wel wat minder kan. Natuurlijk komt ze nu al minder (1 x per week) maar ze is nu de afgelopen twee maanden veel minder geweest en het gaat eigenlijk best behoorlijk goed. Ik twijfel nog eventjes door denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen