donderdag 9 augustus 2012

Energieverbruik meten ...

Energie besparen is een van de doelen die ik mezelf heb gesteld. Ik dacht laat ik meteen maar ambitieus zijn en een doel van 25% stellen. Me meteen realiserende dat ik geen flauw benul heb of dat realistisch is, of we nu veel of weinig verbruiken (vergeleken met andere mensen met soortgelijke huizen) en een totaal gebrek aan inzicht in elektriciteit. Eeuwen geleden heb ik wel een paar lessen natuurkunde gevolgd en zijn me de begrippen ampère, wattage, voltage, etc wel uitgelegd, maar die kennis is volledig weg. En hoeveel het verbruik kost is me al helemaal niet duidelijk. Kortom, geen idee en nog een hele wereld te ontdekken.

Ik heb al een tijdje het idee dat wij best veel verbruiken. Dat idee komt vooral doordat ik vind dat ons maandelijkse energievoorschot zo hoog is en dat we ook niet eens terugkrijgen aan het eind van het jaar. Sterker nog ... dit jaar moesten we fors bijbetalen en dat terwijl we de kachel een graad lager hebben gezet gedurende de volledige winter. Ik had dus echt mijn best gedaan om een eerste stap te nemen, en ja die heeft tot resultaat geleid want het gasverbruik was afgenomen, maar in totaal is en blijft mijn energienota (die zowel gas als elektra bevat) dus gewoon hoog. Het voelt voor mij als een uitgave waar ik weinig invloed op heb. Het is zo onzichtbaar en ongrijpbaar (letterlijk) en daar moet verandering in komen.

Nu had ik al bedacht dat inzicht waarschijnlijk het grootste goed zou zijn. Door inzicht te krijgen in het verbruik en inzicht te krijgen in het resultaat van veranderingen ontstaat waarschijnlijk ook meer drang en daadkracht in het besparen op energie. Maarja ... dat inzicht krijgen kost ook weer energie. Niet zozeer in ampères of voltages gesproken, maar meer in tijd die het je kost om steeds maar die meterstanden te noteren en alles in te vullen en te bekijken en te vergelijken en dergelijke. Kortom, ik zag wel mogelijkheden maar nog geen voor mij werkende oplossingen.

Nu attendeerde een collega me op de energy monitor van youless. Een energiemeter die je op je eigen energiemeter plakt en in je netwerk hangt, die het verbruik van minuut tot minuut monitort en opslaat in een database en waarbij van minuut tot minuut direct inzicht geboden wordt via een app op de smartphone of via het internet. Je kan de data ook downloaden en er zelf analyses op uitvoeren. En ... kijk dat biedt dan weer perspectieven. Had al naar meer van dat soort apparaatjes gekeken, maar veel van dit soort zaken zijn echt absurd (je hebt het over honderden euro's in aanschaf en soms ook maandelijkse abonnementskosten) duur. Deze 'oplossing' is wat dat betreft een stuk betaalbaarder met de eenmalige aanschaf van euro 79. Een paar collega's van me hebben het apparaatje (dat alleen online via deze website te bestellen is) aangeschaft en ze zijn (laaiend) enthousiast.

Ik heb lang getwijfeld. Ik denk dat het heel erg handig is. Ik denk ook dat het me het veel makkelijker maakt om mijn doel te realiseren. Mijn twijfel was vooral "ik wil consuminderen omdat ik minder geld wil uitgeven, minder energie wil besteden" en nu ga ik wellicht een apparaat aanschaffen en dat apparaat kost geld en verbruikt zelf ook energie" en "zouden we het echt terugverdienen?"

Ik heb inmiddels gemerkt dat het uitstellen van een aankoop vaak helpt om uit te vinden of je het wel 'echt' wilt hebben (dat was een tip die ik op veel blogs tegenkwam en hij werkt echt). Vaak verdwijnt het idee dan toch naar de achtergrond. Maar dit idee van deze energiemeter verdwijnt maar niet naar de achtergrond, omdat ik echt denk dat het ons gaat helpen. 

Kortom, deze energiemeter gaat er komen. Ik houd jullie op de hoogte of het voldoet aan mijn verwachtingen ...








4 opmerkingen:

  1. Ik ben ook nog zoekende naar de juiste meter en ben heel benieuwd naar jouw ervaringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ook heel benieuwd of het inderdaad werkt.

    Je blog vind ik ook leuk te lezen, ga je dan ook even op de volg-lijst plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen