zaterdag 18 augustus 2012

Schoonmaakperikelen ...

Alweer enkele weken op rij maak ik op zaterdag het huis schoon. Dit is begonnen omdat de schoonmaakster met vakantie was ... en gaat nu door omdat ik wil uitzoeken of ik het huishouden ook gedurende langere tijd trek als ze er niet zou zijn.

Dit was nu de vierde zaterdag op rij en ik krijg er weer steeds meer routine in. En eigenlijk begin ik het wel een lekker momentje te vinden op de dag.

We hebben een soort van routine ontwikkeld. Mijn man gaat met de twee kleintjes boodschappen doen. Dat is altijd een heel karwei want wij halen eerst een aantal dingetjes bij het turkse winkeltje, daarna gaan we door naar de biologische slager en de visboer en vervolgens naar de biologische winkel. En mochten we wegwerpluiers nodig hebben dan volgt ook nog een bezoek aan de lidl. Kortom je bent wel even op pad, zeker met onze twee ukkies bij je.

Mij geeft dat boodschappen doen meestal de nodige stress. We deden altijd met zijn allen samen de boodschappen op zaterdag of ik deed het de vrijdag ervoor al met de kinderen. Met zijn allen vind ik altijd een stuk relaxter dan ik alleen met onze beide kindjes. Ik vind het gewoon niet zo relaxt, winkel in, winkel uit, continu opletten, zucht ... En mijn man heeft daar  moeite mee, ervaart niet zo veel stress tijdens die gezamenlijke boodschappen.

Dus ... terwijl hij met de kindjes op pad is, maak ik het huis in vliegende vaart schoon. En dat gaat eigenlijk wel heel erg lekker. Vandaag ook weer van alles gedaan:
  • Alle meubels die nat afgenomen mogen worden, nat afgenomen;
  • Beneden en boven gestofzogen;
  • Badkamer, keuken en wc schoongemaakt;
  • Waterkoker en koffiezetapparaat ontkalkt;
  • Laminaat boven, badkamer, toilet, keuken, bijkeuken, halletje boven en trap gedweild;
  • Ramen van schuifpui gelapt;
  • Beddegoed verschoond. 
 Vorige week heb ik ongeveer hetzelfde gedaan, alleen heb ik toen ook nog de koelkast schoongemaakt en een proviandlade opnieuw ingeruimd en geboend. Effe opscheppen ... dat begrijpen jullie.

Onze schoonmaakster wist maandag niet wat haar overkwam. Die heb ik toen dus alle ramen laten lappen aan de binnenkant. En aanstaande maandag laat ik haar een flinke was wegstrijken. Kortom ... het loopt lekker en ik ben voldaan.

Ik wil alleen nog wat meer systeem in ons huis krijgen. De vieze wasbare luiertjes liggen vaak in verschillende stapeltjes op de trap. Dat vind ik niet fijn. Daar moet een oplossing voor komen.

Blijkbaar is het teveel moeite om dat continu netjes en consequent naar de zolder naar de wasmand voor de luiertjes te sjouwen. En zo zijn er nog wel wat meer dingen waar iets meer systeem in moet komen. Maar dat komt goed ...


Ik word nog eens een vrouw die poetsen leuk vind ....

oke .... nu niet overdrijven ;-)

3 opmerkingen:

  1. Hier is het ook elk weekend feest, helaas geen hulp in huis dus alles 'selluf' doen. Het genietmoment is dat alles weer fris en schoon ruikt, alles opgeruimd is en ik met een kop thee lekker op mijn stoeltje plof ... wat ik nu dus aan het doen ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet maar lekker van je kopje met thee!

    Lekker als het weer schoon en opgeruimd is, he! Ook tijdens het opruimen was ik opgewekt want ik vond het heerlijk dat iedereen eventjes weg was en ik alleen aan de slag kon. Gewoon even snel opschieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo sla je twee vliegen in een klap: jij geen stress meer door de wekelijkse boodschappen en je huis schoon en fris! Goed gevoel he? En wat kun je veel doen als je 'even' je schouders eronder zet. Ben benieuwd of je dit zo blijft doen, succes!

    BeantwoordenVerwijderen