zondag 19 augustus 2012

Slimme opruimoplossingen ...

Je huis georganiseerd krijgen is soms 'a hell of a job" althans zo heb ik het wel eens ervaren.

Heb een hekel aan troep, het geeft me onrust, maar tegelijkertijd lijkt troep elkaar ook aan te trekken. Leg je eerst 1 luiertje op de trap en neem je jezelf voor "als ik straks naar boven loop, neem ik die meteen mee en doe hem daar in de luieremmer" voor je het weet liggen er twee, of drie ... of ....

Een deel van de oplossing is clean as you go en een ander deel is "slimme oplossingen verzinnen". Hier twee slimme opruimoplossingen uit huize vlindertjelief:

Het kastje onder ons aanrecht was altijd een troep. Iedere week weer ruimde ik dat kastje opnieuw op!!!  Het was 1 groot kastje (zonder plankjes) waar ik in stapeltjes de keukendoeken, vaatdoeken, theedoeken, schort, ovenhandschoenen, dweil en dat soort zaken bewaarde. Iedere keer weer vielen stapeltjes om en was het een grote bende. Ergernis als resultaat. Inmiddels heb ik daar een slimme oplossing voor gevonden. Bij een welbekend warenhuis heb ik deze zakken gekocht bedoeld voor afvalscheiding. Deze passen precies in het keukenkastje. Een zak voor de handdoeken en theedoeken (gesorteerd per setje op kleur, dus steeds als je handdoek en theedoek nodig hebt pak je de bovenste van de stapel en grijp je nooit mis), een zak voor de vaatdoeken, keukendoekjes en dweil. Een andere zak voor het schort en de keukenhandschoenen en de laatste zak voor de te recyclen nespressocups en te bewaren gebruikte batterijen. Een kleine investering, eventjes gereorganiseerd en sindsdien ... netjes en geen wekelijkse opruimpartijen meer!

Een ander doorn in het oog waren de stapeltjes met gebruikte vaatdoekjes. Die belandden iedere keer op een hoopje in een keukenkastje (nee, niet in het keukenkastje met de schone doekjes, haha). Een paar keer per week haalde ik die daar dan weer weg om mee te wassen met een was. Iedere keer weer als ik dat kastje opendeed dacht ik "...pftt wat ben ik toch een slordevos, had het naar zolder moeten brengen ... " Kortom ... ook ergernis! Tot ik in de garage een oud klein  afvalbakje tegenkwam. Die heb ik schoongemaakt en in het keukenkastje gezet en daar gaan nu de vieze vaatdoeken en slabbetjes in. Met twee a drie dagen is ie propvol, neem ik hem mee naar boven en gaat de boel in de was. Kortom, het gedrag blijft hetzelfde. Alleen nu doe ik het kastje open en denk "Wauw wat ziet dat er netjes uit, slim gedaan, en geen ergernis meer!"
 

Wat is jouw slimme opruimoplossing?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten