maandag 17 december 2012

Boekhoudtrubbels ...

Ja ja je leest het goed, vlindertjelief die zo trots is op haar administratie heeft boekhoudtrubbels. Hoe komt dat zo zul je je afvragen. Tsja ... het begon dat ik begin 2012 me realiseerde dat we meer grip op onze geldzaken moesten krijgen. Na diverse blogs afspeuren, kwam ik terecht op een site waar ik zelfs een stukje in dit blog aan heb gewijd. Inmiddels hebben we het genoemde sjabloon en de werkwijze zo'n 5 a 6 maanden in gebruik en zijn daar onwijs tevreden over. Echter er zijn twee zaken waarvoor ik nog naar een oplossing zoek, namelijk:
  • Hoe leg je verschillende spaardoelen vast zonder extra spaarrekeningen af te nemen?
  • Hoe verkrijg je op eenvoudige wijze inzicht in je bestedingspatroon op de leefgeldrekening?
In dat stadium zit ik nu we besloten hebben om onze zorgverzekering te versoberen. We gaan het bedrag dat we aan zorgkosten vooruitbetalen op jaarbasis. Dat kan omdat we een aardige spaarpot hebben opgebouwd, maar ik wil graag in de loop van het jaar, de maandelijkse bijdrage die we hiermee "besparen" wel wegzetten naar een spaarrekening en wil specifieke een potje maken dat bestemd is voor zorgkosten. Ik wil niet dat het zorgpotje mixed-up wordt met de "gewone" spaarpot waar we enorm leuke dingen mee kunnen doen. We hebben momenteel twee spaarrekeningen. Eentje die bedoeld is om af te lossen op de hypotheek en een ander die simpelweg buffer en leuke dingen doen rekening is. En op die laatste spaarrekening willen we dus ook gaan werken met speciale boekhoudkundige potjes. Maar ja, hoe dan want ik wil vooral niet dat het me teveel werk gaat kosten om het allemaal te administreren.

En dan het tweede perikel. Onze vaste lasten zijn flink omlaag gegaan. In totaal zo'n 600 euro op maandbasis. Ja ik weet het, het is om stijl van achterover te slaan en wellicht zou ik me moeten schamen. Waarschijnlijk wel. Een deel was aflossing van een hypotheek en een creditcardschuld een ander deel was abonnementen op van alles en nog wat en hulp in de huishouding.  Op jaarbasis dus een heel bedrag. Ik voorzie dat wij ook een fikse besparing kunnen realiseren op de leefgeldrekening, al weet ik nu nog niet goed hoe. Echter, ik heb al weleens feedback gehad op de hoogte van het bedrag van onze leefgeldrekening en die was bepaald niet van "joh, wat redden jullie het van weinig!" Nee, nee! Dat was eerder in de trend van "Wat jullie aan leefgeld aanhouden is ons netto inkomen zo ongeveer!" Voor mij was dat best confronterend. Vooral ook omdat het voor ons een realistisch budget is. En ook omdat we nog ons best doen ook om ons ermee te redden. En (nu maak ik het nog erger wellicht maar nu ik dan toch aan het bekennen ben) ik heb niet eens het gevoel zo onwijs gek te doen. Dus tsja ... hoe zit dat dan?

Als er iets is dat ik wel geleerd heb het afgelopen half jaar is het: meten is weten. Kortom, daar moeten we dus aan beginnen. En daar komt uitdaging twee. Namelijk uitzoeken waar het geld op de leefgeld rekening naartoe gaat. En ja, ook dat kan ik in een excelletje gooien, maar ik vrees dat het dan gewoon niet leuk is/wordt voor mij. Ja ja, ik ben een beetje veeleisend, maar dat komt ook omdat ik iets wil implementeren dat haalbaar is en alle uitgaven continu maar noteren ga ik niet volhouden.

Nu pinnen wij bijna altijd alles en betalen wij bijna nooit wat contant. Dat biedt toch weer kansen qua exporteren en toewijzen aan categorieën zou je denken. En dat klopt ook wel. Zo is er, heb ik net ontdekt, een programma AFAS Personal Plus dat in samenwerking met het Nibud is doorontwikkeld en dat over nogal wat functies beschikt. Sterker nog, dit programma lijkt ook nog eens een oplossing te bieden voor probleem nummer 1 (het toewijzen van spaardoelen). Kortom, twijfel de twijfel ... ik ben aan het twijfelen of ik over moet gaan stappen naar dat systeem. Dat gaat me echter wel weer tijd kosten (om het eigen te maken) en ook kost het gebruik van de software me een kleine bijdrage per maand (2,99 euro). Ik ben dus aan het twijfelen of het gaat opleveren waar wij behoefte aan hebben. Aan de ene kant denk ik beslist van wel, aan de andere kant frisse tegenzin om het uit te gaan zoeken.

Zie hier de boekhoudtrubbels en het dilemma waar ik me voor zie staan. Iemand zinnige tips?

1 opmerking:

  1. Kun je het saldo van de ene spaarrekening niet onderverdelen in een excel mapje?
    Als je dan in het mapje zorg bijstort toch het goede totaalsaldo zichtbaar is?
    Dan hoef je geen extra rekening te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen