maandag 3 december 2012

Gembersiroop

 Gisteren heb ik zelf gembersiroop gemaakt. Ik vind gembersiroop heel erg lekker door Thaise gerechten en ook gemberkoekjes vind ik heerlijk. Met enige regelmaat gaat er hier dus een flesje met gembersiroop doorheen. Het leek mij wel leuk om zelf eens gembersiroop te maken en ook is het een stuk goedkoper om zelf de ingredienten los te kopen, dus ben ik gisteren aan de slag gegaan om zelf gembersiroop te maken.

Het was kinderlijk eenvoudig maar je moet er wel even de tijd voor nemen en let op, je hebt meteen genoeg voor een weeshuis ...

Benodigdheden:
  • Twee pannen
  • Zeef
  • Kaasdoek (ik gebruik zelf een schone hydrofieldoek, dat geeft hetzelfde resultaat)
  • Maatkan
  • Schone uitgekookte flesjes waar de siroop naderhand in kan (ik heb zelf twee lege flessen van de floradix multivitamines ervoor gebruikt en 3 lege strooppotjes)
  • Citruspers

Men neme:
  • 200 gr verse gember
  • 1 limoen
  • 1,5 l water
  • 1 kg rietsuiker of kristalsuiker
Bereiding:
  • Schraap de losse velletjes van de gember en snijdt de gember in stukken;
  • Giet het water in een pan, doe de gemberstukken erbij en kook een half uur;
  • Haal de gember uit de pan en maal ze in de keukenmachine fijn;
  • Doe de fijngemalen gember weer bij het water en kook nog eens een half uur voor een extra sterke gembersmaak;
  • Giet het mengsel door een zeef in een schone pan.
  • Voeg de suiker toe en kook het mengsel op laag vuur, met af en toe roeren, tot ongeveer de helft in.Pers de limoen uit en giet het sap door de siroop.
  • Giet het mengsel door een zeef en kaasdoek in een maatkan waarmee je vervolgens je lege flesjes makkelijk mee kan vullen. 
  • Zet de flesjes op de kop en laat afkoelen.
Mocht iemand nog heerlijke recepten met gembersiroop hebben? Graag hoor ik ze van je. Ik heb het nu immers in overvloed. 

3 opmerkingen:

  1. wat ook heerlijk en supergezond is om er gemberthee van te maken.
    Op veel surinaamse feesten is er gemberbier, dat is eigenlijk een koel drankje met gembersiroop :-)maar ook echt verrukkelijk.
    Verder giet ik graag een scheutje door de cake of muffins.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gemberbier lijkt me inderdaad ook lekker ja! Ik had voldoende potjes en nog mooie labels. Dus heb ook een potje met siroop weggegeven als sinterklaascadeautje. Werd goed ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Giet een laag siroop in een glazen kan, doe er een blikje tonic(light) bij, vul aan met spa rood en laat er wat schijven citroen/limoen in rondzwemmen.

    BeantwoordenVerwijderen