woensdag 30 januari 2013

Andere keuken ...

Koken vind ik doorgaans een leuke en ontspannen bezigheid. Zolang ik maar in mijn eentje in de keuken sta en geen al te kritische eters op bezoek krijg. Ik vind het leuk om te experimenteren met allerlei recepten en nieuwe dingen te proberen. Ik kan aardig koken, heb zeker geen allures dat ik een goede kok ben, maar ik begin er wel steeds meer feeling mee te krijgen. Pakjes en zakjes zijn niet echt mijn ding, al ben ik ook niet het type dat voor de standaard AGV (aardappelen, groente, vlees) kiest.

Op dit moment ben ik nogal gecharmeerd van de Indonesische keuken. Ik ben een absolute beginneling, weet van toet noch blazen wat dat betreft, maar ben maar eens begonnen met twee kookboeken uit de bieb, namelijk Boekoe Kita en Boekoe Bangsa. De meeste recepten in deze boeken zijn tamelijk eenvoudig wat leuk is want daardoor heb je vrij snel dat het ook echt lekker en anders is, wel zijn de recepten doorgaans aan de zoete kant: door onder andere gebruik van palmsuiker en ketjap. Ik wil ook graag eens het boek van Beb Vuyk lenen want daar staan denk ik wat meer authentieke recepten in met iets minder al bewerkte producten zoals: bouillonblokjes, sambals (liever maak ik die zelf), ketjap en dergelijke. Maar leuk is het wel, want voor deze gerechten moest een bezoek aan de toko gebracht worden, meteen allerlei leuke 'nieuwe' ingredienten meegenomen zoals: kentjoer, salamblad, kemirinoten, serehstengel, petehbonen en djeroek peroet. Ik ben er helemaal vrolijk van om met deze nieuwe smaken te gaan experimenteren. En ook nog ben ik nog overstag gegaan voor een mooie stenen vijzel. Die staat ook al eeuwen op mijn verlanglijstje en deze was precies wat ik wilde en maar een tientje. Kortom, leuk zo'n andere keuken.... ben er helemaal enthousiast over.

2 opmerkingen:

  1. Heb je die hele kleine ieniemienie limoentjes al gebruikt, bijvoorbeeld in pindasaus? Die zijn zooooooo lekker en smaken echt anders dan ' gewone' limoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee die ken ik nog niet. Ben net wel los gegaan bij www.gekruid.nl en heb aardig wat kruiden en ook een paar potjes koudgeslingerde honing aangeschaft.

      Verwijderen