zaterdag 5 januari 2013

Eenvoudig leven ...

Een paar jaar geleden had ik geen flauw benul wat ik onder deze term "eenvoudig leven" moest verstaan. Nu begint het steeds meer te dagen en steeds meer ontdek ik dat het een levensstijl is die me aanspreekt. Ooh ... ik ben ook een luxedier hoor. Ik houd van gadgets en leuke dingen. Maar toch, in de basis, spreekt eenvoudig leven me meer aan. Ik ben geen consuminderaar die gaat voor het goedkoopste van het goedkoopste, dat komt ook doordat consuminderen bij ons geen financiele noodzaak kent. Ik wil liever goede dingen met mijn geld doen en bewuste keuzes maken. Wij eten bijvoorbeeld wel vlees. Er zijn een hele boel argumenten te bedenken om geen vlees meer te eten en een aantal spreken mij ook aan, maar toch hebben wij besloten wel vlees te eten. Maar al het vlees dat wij eten moet wel biologisch zijn, zodat een minimale zorg voor het welzijn van de dieren gegarandeerd is en daarnaast ben ik ervan overtuigd dat biologisch vlees uiteindelijk ook beter cq gezonder vlees is (of dat nu wel of niet uit onderzoek is gebleken).

Terugkomend op eenvoudig leven. Wat houdt dat voor mij in? Voor mij heeft het raakvlakken met duurzaamheid. Liever niet teveel kopen en als je iets koopt, koop dan iets dan lang mee gaat, met respect voor dier, mens of plant is geproduceerd, geen giftige stoffen bevat, geen onnodige toevoegingen of medicatie bevat. Dat soort dingen zijn de dingen waaraan ik denk. Het heeft ook te maken met alleen het noodzakelijke kopen en je niet te buiten gaan aan allerlei hebbedingetjes die met een paar weken of maanden alweer in de prullenbak belanden.

Stapje bij stapje, babysteps, ben ik het eenvoudige leven aan het ontdekken. Probeer ik uit wat wel en wat niet bij ons past. Zo heb ik ontdekt dat groenten en fruit bij de turk kopen heel goedkoop en lekker is, maar ik me er toch niet prettig bij voel omdat ik overmatig de neiging tot schillen en afwassen voel en ik me na het eten net "Ali Chemicali" voel. Voor heel veel mensen kan het een goede keuze zijn, maar ik voel me er zelf niet prettig bij (en prijs me gelukkig dat ik financieel geen belemmering heb om biologische groenten te kopen!). Een ander voorbeeld is zelf wasmiddel maken. Op internet had ik een recept gevonden om zelf wasmiddel te maken en heb dat heb ik vervolgens zelf gemaakt en teven een blogje aan gewijd: hoe marseillezeep te maken. Inmiddels was ik ruim een half jaar met zelfgemaakt wasmiddel en het bevalt ons uitstekend. Er is voor mij geen enkele reden om toch weer wasmiddel te kopen. Een andere transformatie is het wegdoen van de pannen met tevlon laag geweest. In maart heb ik een aantal gietzijzeren pannen van le creuset gekocht. Nog steeds ben ik iedere dag als ik deze pannen gebruik zo blij met deze mooie pannen. Het kostte een duit, maar ze zijn nu 9 maanden later nog als nieuw. Een pan met tevlonlaag had ik nu al weg kunnen gooien. Wel heb ik pasgeleden nog een klein koekepannetje gekocht. Ook een prachtig pannetje. En ook duurzaam van het merk debuyer. Ik heb er eentje zonder b-element gekocht en deze bevalt enorm goed. Nog nooit iets aangebrand! En ook deze gaat jaren en jaren mee verwacht ik en heeft niet iets zo'n heel hoge aanschafprijs.

En nu ga ik me dan weer verdiepen in het inmaken van voedsel. In de loop van het jaar wil ik me ook gaan verdiepen in het verbouwen van groenten en fruit. Binnenkort ga ik zelf bouillon maken (bone broth) en deze wil ik vervolgens via weckmethode bewaren. Een goedkope en heel gezonde manier die ook nog eens duurzaam is.

Kortom, het leven wordt steeds eenvoudiger in huize vlindertjelief. Tijd is geld wordt gezegd. Ik blijk behoorlijk wat tijd te hebben om te besteden aan het zelf doen. En als dat dan spreekwoordelijk geld kost, dan is dat maar zo. Mijn portemonnee en spaarrekening varen er toch echt wel bij.

Eenvoudig leven is zo gek nog niet! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten