maandag 7 januari 2013

Zelf brood bakken

Ik wilde al langer zelf brood bakken. Had in het verleden ook al eens pogingen gemaakt, maar staakte iedere keer bij het kneden. Daar ben ik gewoon niet zo'n kei in. Had al een paar keer No-knead bread gemaakt, maar ook dat was niet helemaal mijn ding. Nu heb ik sinds kort een Kennie en moet ik natuurlijk wel weer opnieuw proberen zelf brood te bakken.

Ik haalde bij een ander blogje een recept vandaan om zelf brood te bakken. Heb twee porties gekneed. De ene met 500 volkoren tarwe en 250 bloem. De ander met 250 volkoren tarwe, 250 volkoren spelt, 250 tarwebloem. In plaats van zonnebloemolie heb ik kokosolie (geurloos) gebruikt, want ik had geen zonnebloem olie in huis. Van de eerste mengeling heb ik een brood in blik gebakken en van de tweede mengeling heb ik bolletjes gemaakt die ik op een bakplaat heb gebakken.

Zowel het grote brood als de bolletjes naderhand direct in theedoeken gewikkeld om langzaam af te koelen. Tevens zou dat een goed effect hebben op de korst. Dit zou moeten voorkomen dat deze niet te hard wordt.

De bolletjes heb ik al van geproefd en wat ik direct al merkte bij het eruit halen was ook waar. De korst is veel te hard en ook wat te dik. Voor het grote brood geldt precies hetzelfde. Ik heb internet al afgespeurd en kom de volgende tips tegen om dit te voorkomen: een schaaltje kokend water in de oven zetten gedurende de eerste 15 minuten en/of na 15 minuten de oventemperatuur een graad of twintig omlaag gooien. Deze tips ga ik dus zeker eens uitproberen. De binnenkant van de bolletjes is erg goed gaar, van het gewone brood weet ik dat nog niet. Zal het dadelijk aansnijden.

Wordt vervolgd ...

2 opmerkingen:

  1. Op de blog uitdekeukenvanarden.blogspot.com vind je heel veel recepten en tips voor brood bakken. Ik heb zelf ook het niet kneden brood al geprobreerd. Het is best lekker, maar ik vind "gewoon"kneden brood toch lekkerder. Heb ook even je blogje over Ken gelezen, die stat bij mij ook hoog op mijn verlanglijstje, maar ja....het is wel nogal een uitgave :-(. Succes verder met brood bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je een reactie achterlaat. Ik ken het blog van de keukenvanarden inderdaad. Ik kijk er regelmatig en zit te twijfelen daar een workshop te gaan volgen. Leuke tip. Ooh.. de kennie is zo mooi. Vanavond weer eventjes worteltjes in gepureerd en dat gaat dan ook weer zo makkelijk. Genieten!

      Verwijderen