vrijdag 13 juli 2012

Een maandbudget ...

Sinds we aan het budgetteren zijn geslagen, is ons spaarsaldo en inzicht in de financiën flink gegroeid. Beiden zijn prettig. We weten nu precies wat onze vaste lasten zijn en hebben daar een vaste lastenrekening voor geopend. En we hebben een rekening die we gebruiken voor de dagelijkse uitgaven. Voor die dagelijkse uitgaven hebben we, dacht ik, een redelijk ruim budget gesteld.

De eerste maand ging het goed. Netjes binnen budget gebleven. De tweede maand kwamen we rond de 80 euro tekort. En nu de derde maand is het ook even passen en meten. Maarja we hebben ook wel weer wat luxe dingen gedaan deze maand. We zijn een avondje naar de sauna geweest met zijn tweetjes en hebben daar ook gegeten. We zijn een keertje met zijn vijfjes wezen pannenkoeken eten. We hebben meerdere verjaardagscadeautjes gekocht. Kortom, er zijn wel redenen aan te wijzen waardoor het wat krapper is.

Het is tot nu toe nog niet vervelend. Ik ervaar het als een uitdaging. Vandaag heb ik de boodschappenlijst en het menu voor volgende week samengesteld en goed rekening gehouden met het budget. Dit keer wat minder gerechten met vlees of met vlees dat al in de vriezer zit. Wij eten namelijk altijd biologisch vlees en dat is niet goedkoop. Een keertje lekker makkelijk macaroni met saus. De volkoren macaroni hebben we nog. En saus hebben we altijd een flinke vriesvoorraad van. En voor de rest lekkere seizoensgroenten en fruit en geen gekke dingen kopen.

En ja hoor, met resultaat. De weekboodschappen gekocht voor 65 euro en dat terwijl wij regelmatig meer dan het dubbele kwijt zijn. Of eigenlijk ... ik moet eerlijk zijn. Zitten we altijd rond de 130 euro per week.

 Nu verwacht ik wel in de loop van de week nog een keertje fruit te moeten kopen, maar verder niet echt veel. Kortom .... soms is het goed om nog net even wat bewuster keuzes te maken en lever je niet eens in op je principes. Voor mij beslist een les want ik was de laatste jaren niet meer zo bewust qua geld.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten