dinsdag 24 juli 2012

Je echte uurloon ... een manier om te prioriteren ..

Dit blog van Bewuste Eenvoud inspireerde mij vorige week om mijn tijd minder aan fora te besteden. Het is nu enkele dagen later en ik merk dat ik inderdaad meer tijd voor andere dingen heb, al mis ik er ook de nodige gezelligheid en aanspraak door. Wel helpt het me met de nodige doelstellingen die ik voor mezelf had bepaald op gebied van huishouden, consuminderen en met meer aandacht (en dus minder afleiding) tijd door te brengen met mijn man en mijn twee lieve kleine schatjes.

Ik heb zowaar tijd gevonden om het huis een flinke schoonmaakbeurt te geven en ook heb ik eindelijk dan die washandjes van hydrofielluiers genaaid op de naaimachine. Ik heb behoorlijk wat hydrofieldoeken die we nergens meer voor gebruiken en een gebrek aan washandjes om na de verschillende maaltijden enzo het gezicht en de handen van kleine meid mee schoon te maken. Steeds een of meerdere billendoekje(s), wij maakten geen onderscheidt tussen snoetepoetsers en billendoekjes, is ook zo'n verspilling. Dus ja ... het scheelt beslist tijd en die tijd stelt me in staat andere dingen te doen die ik al een tijd wilde doen.

Een ander iets waar ik mee begonnen ben is het lezen van het boek "Je geld of je leven", (hier gratis te downloaden). Ook daartoe ben ik door het eerder genoemde blog geïnspireerd. Ik verwacht dat dit boek me meer nieuwe inzichten zal geven. 

Voor mij is het bijvoorbeeld een eyeopener op je echte uurloon te berekenen. Dat is je netto uurloon op maandbasis, gedeeld door het aantal uren dat je daadwerkelijk aan je werk besteedt (dus inclusief reizen, wachttijd op een station, tijd die je 's avonds nodig hebt om bij te komen van je werk) minus de kosten die je uitgeeft aan vervoer naar je werk, extra uitgaven voor je werk (representatieve kleding, kop koffie onderweg, luxe lunch in het bedrijfsrestaurant in plaats van je eigen boterhammetjes). Als je dit op elkaar deelt bemerk je dat je daadwerkelijke uurloon opeens een stuk lager ligt dan je tot nu toe van was uitgegaan en dat kan ook je kijk op wat je een terechte uitgave voor een product of dienst vindt beinvloeden. Als je weet dat jouw persoonlijke echte uurloon bijvoorbeeld 8 euro is volgens deze berekening (in plaats van 17.50 euro waar je van uitging bij de deling van het netto maandloon door het vastgelegde aantal maandelijkse contracturen) heb je er wellicht een andere kijk op om je schoonmaakster 10 euro per uur te geven. Voor iedereen is het natuurlijk verschillend waar je prioriteit aan wilt geven, maar deze gedachte van het echte uurloon kan je wel helpen om je prioriteiten beter op een rijtje te krijgen.

Zelf ben ik nog niet zo ver. Mijn netto uurloon en dat van mijn man hebben we nog niet berekend. Ik weet ook niet of we dat wel gaan doen. Wel heb ik gemerkt dat het werken met een realistisch budget voor de vaste lasten en een realistisch budget voor de dagelijkse uitgaven ons enorm helpt en geholpen heeft onze lasten en koopgedrag flink in te perken.

Ik denk wel dat we nog flinke stappen kunnen maken en onze lasten nog verder kunnen terugdringen zonder dat dit ons een gevoel van "vrekkigheid" of "beknotten" geeft. Ik ben benieuwd hoe ver dat is en waar voor ons de lat ligt. Ook ben ik benieuwd hoe de balans bij ons door zal slaan op enkele onderwerpen. We kunnen bijvoorbeeld veel besparen door onze boodschappen niet meer biologisch te doen, maar naar discounters en gewone supermarkten te gaan. Punt is echter dat ik me daar niet zo prettig bij voel. Ik merk bijvoorbeeld dat ik bij ieder bespoten stuk groente of fruit dat ik thuis nuttig het "afkomstig-van-ali-chemicaly-gevoel" heb en dat maakt dat de groente wellicht goedkoop is, maar dat ik er niet van kan genieten. Daar zit dus blijkbaar een voor mij belangrijke grens.

Ben benieuwd welke inzichten ik nog meer zal opdoen door ... Je geld of je leven .... of bij andere bloggers ... 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten