vrijdag 4 januari 2013

Goed voor mezelf zorgen, door ...

Wie mijn doelen 2013 voor 2013 heeft gelezen, weet dat dit jaar in het teken staat van goed voor mezelf zorgen, door goed te eten, regelmatig te bewegen en regelmatig te ontspannen. Een echte ik-doelstelling dus die gericht is op mezelf. Best ego eigenlijk. Maar doe ik dat niet, dan kan ik niet zo goed als ik wil een leuk mens zijn voor mezelf en mijn omgeving en dan lukt het me al helemaal niet om veel en gezellige tijd met ons gezin door te brengen. Wat ook heel belangrijke doelstellingen zijn. Door goed te eten wordt ik minder vaak ziek (die relatie is bij mij goed aan te tonen, terwijl ik geen last van chronische ziekten heb!), door te bewegen voel ik me fit en door te ontspannen wordt ik vrolijk. Daarnaast zorgt het dat ik netjes op gewicht blijft (een belangrijk thema aangezien ik jaren lang geen controle over mijn gewicht had), waardoor ik me prettiger en mooier voel. Kortom: 1 doelstelling en als ik me aan die doelstelling houd ben ik gezonder, fitter, vrolijker, meer ontspannen en voel ik me nog mooier bovendien.

Waarom is het dan soms zo ontzettend moeilijk?

2013 ben ik goed begonnen met het elfde gebod. Mijn oom die dominee is zegt vaak semi-gekscherend dat het elfde gebod is kwijtgeraakt: "Gij zult niet al te consequent zijn". Ik vind het een mooie gedachte. Uiteraard kan het heel verkeerd uitpakken door te stellen "Ach 1 keertje mag je best iemand doden" maar ik wil dan ook geen theologische discussie aanwakkeren. Ik vind het wel een mooie gedachte. Het is goed om zo goed mogelijk te willen leven. In mijn voorbeeld zo gezond mogelijk. Maar af en toe een lekkere capucino met een brownie erbij hoort erbij. En door het zo af en toe te doen, is het zo'n verwennerij! Om even terug te komen op mijn openingszin van deze tweede alinea, ik ben dit jaar goed begonnen met het elfde gebod. Ja dat klopt inderdaad. 1 januari heb ik nog een aantal oliebollen en een aantal verleidelijk lekker kokosballetjes geten en ook meerdere koppen koffie (een van mijn doelstellingen ter ondersteuning van gezonder eten is ook minder koffie te drinken) gedronken. Maar vanaf de tweede, nu de vierde, houd ik me weer goed aan mijn eigen strakke voedingsregime. Eerst dat maar weer op orde en dan langzaam beginnen om weer wat beter en regelmatiger te gaan bewegen.

Kortom, actief bezig om goed voor mezelf te zorgen ... Right on track! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten